Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Evaluering af kvaliteten af skolens undervisning

Handleplan for: Egebjerg Skole – skoleåret 2024/2025

Hvad – målet:

Hvem – rollefordeling/ansvarlig:

Hvornår – tidsperiode og evaluering:

 

Hvorfor:

Slutevaluering

At skabe tydelighed omkring skolens arbejdsformer. 

 

 

 

Skolens ledelse - muligvis i samarbejde med kommunens kommunikationsafdeling eller en professionel indenfor kommunikation.

I perioden frem mod slutevaluering.

 

For at øge skolens elevtiltrækning og at komme bredt ud med den gode fortælling generelt.

Det ønskes bl.a.at der laves en lille film, en folder og at skolens hjemmeside opdateres.

 

På fredag skal skolens ledelse mødes med et filmselskab, som skal komme og give et bud på, hvordan en mulig branding-video kan se ud samt komme med et tilbud. 

Skolens sekretær er i proces med at få hjemmesiden opdateret. 

Skolens ledelse har indledt et samarbejde med Egebjerg Bylaug. Der gøres tanker om, hvordan skolen kan åbne mere op og invitere lokalmiljøet ind på skolen, både ved arrangementer og mulighed for brug af skolens lokaler.

Skolens personale skal stå for fællesspisning i forsamlingshuset i Egebjerg til efteråret. Dette for at styrke fællesskabet og skabe større synlighed om Egebjerg Skole.

 

At styrke et stærkt lokalt fællesskab internt og med skolens forældregruppe.

 

 

 

 

Skolens ledelse i samarbejde med afdelingsrådet og skolens personale. 

 

I perioden frem mod slutevaluering.

Fællesskaber er vigtige. Det skaber samhørighed, når alle føler og oplever, at de er en del af fællesskabet uanset hvordan livet leves. For meget fravær

(hyggedag/lovligt) dræner fællesskabet. 

Derfor skal der arbejdes med en tænkning om, at alle er vigtige. Der skal muligvis afprøves en prøvehandling i samarbejde med afdelingsrådet evt. elevrådet med ovenstående i fokus.

 

Skolens ledelse er opmærksom på, at der er et behov for at drøfte, hvilken rolle afdelingsrådet skal spille. Det kan være svært at få samlet afdelingsrådet grundet travlhed i forældregruppen. Derfor kunne der være et perspektiv i at få talt om skolens traditioner og forældregruppens ønsker fremadrettet.

Der er planlagt fælles strandtur til Sandskredet i uge 27, hvor forældre henter og kan blive og spise med. Det opleves også, at der er stor opbakning til bedsteforældredage. 

En videreudvikling af projektbaseret læring – PBL. Der ønskes en venskabsskole og også gerne mulighed for kompetenceudvikling til skolens personale.

 

 

 

Skolens ledelse i samarbejde med skolens personale.

I perioden frem mod slutevaluering.

Skolens ledelser ser, at eleverne kan planlægge og gennemføre læringssamtalen, gradueret efter alder. At eleverne i højere grad kan reflektere over og tale om egen faglige udvikling og læring. 

Der opleves en højere grad af accept fra forældrene på formen. 

Skolens ledelse ser tegn på øget motivation og engagement. 

 

Skolens ledelse, lærerne samt ressourcemedarbejder skal deltage i en PBL-konference d. 2. juni. Skolens personale har planlagt skoledagen, hvor forældre tager eleverne med til sandskulpturfestival. 

Krista er ligeledes i et PBL-netværk for ledere. Der er en forhåbning om, at det kan give mulighed for kontakt til en venskabsskole samt general inspiration. 

Skolens ledelse er opmærksom på, at rammerne og de personalemæssige ressourcer ikke nødvendigvis rækker til de PBL-forløb, som skolen kunne ønske sig.

 

At skabe en tryg overgang fra 6.-7. klasse

Skolens ledelse i samarbejde med ledelse og personale fra henholdsvis Egebjerg- og Nykøbing Skole.

I perioden frem mod slutevaluering.

Skolens ledelse oplever, hvordan det tætte samarbejde og fælles aktiviteter på tværs af børnehave, sfo og skole med forældre og lokale aktører giver en stor grad af tryghed ved overgangen fra børnehave til skole. Skolens ledelse er nysgerrig på, hvordan overgangen fra 6. til 7. klasse, som sker til anden skole, kan gøres bedre for eleverne fremadrettet. 

Der er ikke igangsat nye initiativer, men der er overvejelser om, hvorvidt der kan/skal gøres noget andet end i dag.

Samarbejdet på tværs af de tre matriklers indskolinger opleves at have en positiv udvikling. Eleverne oplever genkendelighed og skaber venskaber på tværs som er med til at skabe tryghed og en positiv oplevelse, når der er fællesdage. 

Eleverne på 4., 5. og 6. årgang har fælles klubdage hen over året.

 

 

***********************************************************************************

 

På baggrund af skoleudviklingssamtale på Egebjerg Skole i skoleåret 2023-2024, har vi arbejdet med nedenstående målsætninger indenfor et dannelses-, trivsels- og fagligt perspektiv. Til næste skoleår har vi igen skoleudviklingssamtaler, hvor aktuelle fokusområder indenfor perspektiverne vil blive drøftet. Skoleudviklingssamtalerne er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 5, i lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelser.

 

Opstillet mål

Hvordan er der arbejdet med målet?

Skolens ledelse har fortsat fokus på at implementere projektbaseret og praksisnær undervisning for eleverne

På Egebjerg Skole har vi i dette skoleår igangsat praksisfaglig undervisning på alle årgange, da både skolen og forskere erfarer, at denne type undervisning favner både højtbegavede og almene elever. 

Skolen stræber efter at give vores elever en undervisning, som i højere grad skaber trivsel og læring for alle, uanset om man har faglige udfordringer eller er højt begavet. 

Skolens målsætning er at skabe bedre sammenhæng og meningsdannelse for skolens elever. Den projektbaserede og praksisnære arbejdsform skaber en tættere kobling mellem det, der sker i skolen og det liv, eleverne lever uden for skolens rammer, så de i højere grad kan danne mening. 

Skolen har i dette skoleår gennemført 6 projekter, hvor af to har været på tværs af børnehave, SFO og skole.

Skolens ledelse har fortsat et fokus på at være nysgerrige ind i understøttelsen af højt begavede elever

På Egebjerg Skole har der været et fælles pædagogisk oplæg om højt begavede elever.

Skolen har indkøbt et screeningsværkstøj, som kan identificere højt begavede elever i 1. klasse.

Der er kontinuerligt et fokus på – i samarbejde med læsevejleder – at skabe god undervisning med tilpas kompleksitet for elever med høj begavelse.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

På baggrund af skoleudviklingssamtale på Egebjerg Skole i skoleåret 2022-2023, har vi arbejdet med nedenstående målsætninger indenfor et dannelses-, trivsels- og fagligt perspektiv. Til næste skoleår har vi igen skoleudviklingssamtaler, hvor aktuelle fokusområder indenfor perspektiverne vil blive drøftet. Skoleudviklingssamtalerne er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 5, i lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelser.

 

Opstillet målHvordan er der arbejdet med målet?
Skolens ledelse har fokus på, hvordan de dygtigste elever bliver fagligt og social stimuleret.

I skoleåret 2023-2024 igangsættes praksisfaglig undervisning på alle årgange, da både skolen og bagvedliggende forskning erfarer, at denne type undervisning favner både højtbegavede og almene elever.

Der planlægges 6 projekter i 2023-2024 på tværs af skolen, hvor både børnehave og SFO ligeledes indtænkes.

Både elever og skolebestyrelse er blevet inddraget i processen med igangsættelse af praksisfaglig undervisning.

Skolens ledelse har fokus på, hvordan der kan skabes rammer til at forberede elevstyrede læringssamtaler.På et personalemøde er det blevet drøftet, hvordan skolen kan optimere det, som allerede fungerer godt. I skoleåret 2023-2024 sættes der tid af til lærernes forberedelse af samtalerne.
Skolen udarbejder en plan for læseindsatsen på 1. og 2. årgang.Skolens ledelse har afholdt møder med læsevejleder for at kortlægge elevernes læseudfordringer og læsesucceser – for derefter planlægge en indsats for skoleåret 2023-2024.